This is the End

3 november 2013 - Robben Island, Zuid-Afrika

We zitten nu in het vliegtuig en het is (Afrikaanse tijd) 8:51. Nog zo'n ruime 3 uur te gaan en dan zijn we weer thuis. Een geweldige indrukwekkende reis met veel buszitten, maar ook veel zien, veel lachen, veel gezellgheid en vooral heel veel genieten.

Gisteren hebben we nog een volle dag kunnen besteden in Kaapstad, prachtig weer was het, zodat we alle geplande excursies konden gaan doen.
In de ochtend zijn we naar het Robbeneiland geweest. Daar aangekomen ging iedereen in bussen voor een rondrit. Wij zaten samen met Lida, Frans en Betty. De reisgids was een jonge knul die prachtig vertelde over het eiland en over de apartheid, zeer emotioneel.

Uiteindelijk zijn we gestopt bij de gevangenisblokken waar we een rondleiding kregen van een ex-gevangene. Wederom een mooi en emotioneel verhaal. Als laatste natuurlijk kiekjes maken van de cel waarin Nelson Mandela heeft gezeten.

Na een wandeling terug naar de haven, de boot op en terug naar het vaste land. Even lekker een terrasje gepakt en toen.... eindelijk, de Tafelberg.
Het was helemaal helder, wat een mazzel.
Onze superreisleider zorgde ervoor dat we niet in die ellenlange rijen hoefde te staan, dus we waren betrekkelijk snel boven en een klein uurtje later ook weer beneden.

Zo genieten zeg. Aan de ene kant zag je Kaapstad liggen en aan de andere kant van de berg kon je de hele punt van de Kaap zien, jammer genoeg is dit op een foto nooit zo goed te zien als in het echt, maar GE-WEL-DIG!

Dat was dus zo'n beetje omze laatste stuiptrekking.
Nog even terug naar het hotel, opfrissen, ff hangen, Lida en Frans uitzwaaien (die bleven nog een paar daagjes) en hop naar het vliegveld.
Daar afscheid genomen van Vincent en Hercules. We zullen we die mannen gaan missen zeg.
Maar toppertjes echt waar.

Hercules heeft ook zijn eigen tourbedrijf. Je kan bij hem boeken voor een geheel op maat gesneden reis, zonder extra kosten van allerlei andere grote organisaties. Als je ooit eens van plan bent om een bezoek aan dit prachtige land te brengen is het zeker een aanrader om hem te bellen.