Evalieur van de heer Hercules Snyman

1 november 2013 - Kaap De Goede Hoop, Zuid-Afrika

Voor deze okkasie wil ik graag iets seggele over Hercules.

Hercules heeft ons de afgelopen 3 weken veel geleerd over Zuid Afrika en over de Afrikaanse taal.
Om een evalieur te maken, over hem als reisleider, heb ik wat dingen op papier gezet.

Informatief
Hij weet veel over de cultuur en de dieren van Zuid Afrika.
De benaming van de dieren verschilt soms wel iets aan die van ons
Giraffe:      Kameelperd
Kameleon: Verkleurmannetjie
Nijlpaard.   Seekoei
Inktvis.       Seekat
Penguin:     Pikkewyn
Egel:           Krimpvarkie

Afspraken
Soms kregen we een paar uurtjes vrijaf. Dan konden we even stap.
We werden dan afgelaaid en op het afsnijpunt moesten we vergader en dan werden we weer opgelaaid.

Een te lang gemaksstoppie was soms tijdmors, maar het gebruik van het toilet was bij de reis ingesluit, dat dan weer wel!

Wel jammer was dat Hercules 's avonds nergens te bekennen was. Voor zijn gemak hing hij dan een briefje op met de afspraken

Berichtje van de baas ( Hercules),

Persoonlijke adviezen en Service
Voordat we gingen eten mochten we niet hannehanne maar moesten we ons van Hercules opdollie. Stokkiesdraai was er niet bij.

Aftrektrekplekken waren er te kies en keer

Aftrekplek

Er werd een braai georganiseerd, daarvoor zijn we eerst naar de flappentap geweest en daarna naar de mark vir die huis vrou, om wijn te kopen.
We kregen als apptytswekker een gedraaid stukkie spek met een kers erop (oepsie), daarna hebben we ernstig vlees gegeten.
Het was baie lekker!

De bus
We hebben gereden over snelwegen, gewone wegen met spoedwallen en spoedritteldit, zelfs de zandpaden heeft Vincent overwonnen. Het gevolg was wel dat we 2 keer een papwiel gehad hebben. De eerste keer hadden we gelukkig nog genoeg stijve wielen zodat we door konden rijden.
De tweede keer moest de band toch echt reg gemaakt worden.

Uitspraken in Afrikaans

Geen gat in je hand, maar een gat in je beursie

Wanneer het regent en de de zon schijnt gelijk is het afrikaanse gezegde, de jakhals trou met de wolfse vrou.

Overigens
Hercules kan niet tegen kielie en heeft een sonder hare kop.
Als hij gaat slapen op een Struisvogelboerderij moet hij altijd opletten dat de Struisvogels zijn kop niet aanzien voor een ei en er op gaan zitten.

Als hij rode wijn drinkt raakt hij stout.

Conclusie over
Als Hercules over de Belgische groep sprak was hij wel eens een beetje een vuil uil. Daarvoor zou je hem eigenlijk opskoot trek.
Maarrr je moet nooit een goeie verhaal bederven met te veel feiten, dus hier houlele ik het bij,

Hercules, 100% beste reisleider van Koning Aap!

100% reisleider

Het was 'Lekker'
Baie Dankies

Betty, Rob, Ria, André, Corrie, Piet, Marja, Bert, Irene, Evert, Marja, Frans, Lida, Ed, Prina, John, Henk, Bep, Henk en Frances

Het groeppie

1. Marion:
    Hilarisch!
  2. Marianne:
    3 november 2013
    het geniet van jou mooi stories, en veral van jou prahctige volstruis film. op na die volgende reis. en welkom by die huis in herfstachtig nederland
  3. Diana:
    3 november 2013
    Ha, ha, ha, ...ben bang dat je thuis ook niet meer "normaal" kan praten!